Pages

Saturday, June 18, 2011

Sedih kena SIAT !

Airmata mengalir tanpa dipinta.
Lalu ku kesat. Mengalir lagi ... kali ni lebih laju dari tadi. Silih berganti pula dengan air hidung . sob sob sob

wehhh..bukan sedih la. Potong bawang ni ha!! Nak2 pula kalau bawang kecil yang merah dari India tu. Memang kalah la mata ni. Nampak je bawang .. kejap2 itu juga menangis terharu. Sedih sangat nak siat2 kulitnya.

Bukan Kak Es ok.. ada la orang tuu. Nak gi rewang je mesti dia lari dari mengadap bawang. hehehe
Meh sini nak bagi tips nak elak dari menangis meraban jumpa bawang ...

When you cut an onion, it releases a gas called Propanethiol S-oxide. When mixed with certain enzymes in the onion, it creates a sulfur gas. These gases then get to your eyes and create a mild acid which irritates the eyes.
Normally, your body would signal you to close your eyes. This, of course, is not a good idea if you are cutting an onion. The next best thing your eyes can do is to make tears to protect the eyes. Rubbing your eyes is a bad idea, since your hands are likely full of the tear makingonion juice.
 
So how do you keep from tearing up?


1. Jangan pakai tangan
Paling mudah ! Beli food processor.

2. Dinginkan dulu                                                                                                                             Simpan bawang di dalam peti sejuk seketika, atau letakkan satu di dalam freezer selama beberapa minit sebelum dipotong. Bawang yang sejuk tak sempat merembeskan gas yang memedihkan mata tu..


3. Potong dalam rendaman
Potong bawang di bawah air untuk menghilangkan zat yang membuat iritasi 

4. Hindari akarnya
Menurut The National Onion Association, Anda dapat mengurangi air mata ketika memotong bawang dengan memotong bagian atasnya lebih dulu, kemudian mengupas kulit terluarnya, dan biarkan akarnya  


5. Bernafas melalui mulut
Cubalah memakan roti (atau makanan apa pun) di antara gigi ketika Anda memotong bawang. Bernafas melalui mulut akan mengurangi kemungkinan zat yang membuat gatal naik ke hidung Anda, sehingga mengurangi pula kemungkinan untuk membuat pedih mata.

6. Buat tabungan bawang
Jika bawang merah termasuk bahan yang sering Anda gunakan saat memasak, sediakan saja dalam jumlah yang cukup banyak sekali waktu, lalu simpan dalam container yang tertutup rapat di dalam peti sejuk. Anda dapat menjimatkan tenaga dan air mata !



Okay ? lepas ni boleh potong bawang dengan aman :)


Sumber dari : SINI





20 comments:

sarah-najwan said...

ada gak petua yg saya dpt..cucuk hujung pisau ngan bwg..konpom xmenangis lagi..hehe

menjadi rasanya petua ini..

Sue said...

perghhh...berjaya mensaspenkan cikgu...

Lelord said...

ekekekkee, lela kupas bawang sebijik pun mengalir air mata

sukasuki said...

tips berguna nih..hehehe

FasiHaH SupiaN said...

kak es, orang kata kan, kalau nangis masa kupas bawang tanda banyak angin, ntah betul ntah tidak.hehe

senyumSOYA said...

heheh..x suka kupas bawang...
yeay.. bley pakai blnder!!

bersama kak Es said...

@ sarah-najwan
dah buat laaa..mama sarah
tapi nanges gak huhu

bersama kak Es said...

@Sue
alamak! sorry cikgu ..
mmg nak soh cikgu dtg gak bagi CPR ni haha

Kalamhati said...

byk gak petua boleh pkai ni..
hehe teringat masa kecik dulu mak suruh cucuk ujung pisau dgn sebijik bawang..katanya lambat sikit berair mata..tp berjuraian jugak!hihi

bersama kak Es said...

@ Lelord
tanda hati2 yang selembut sutera kan lela kan ..hihih

bersama kak Es said...

@ sukasuki
pasni kak es pun nak buat cenggini gak :)

bersama kak Es said...

@ FasiHaH SupiaN
rasanya memang betul !!
kalau dapat kentut tu sungguh nikmat
>.<

bersama kak Es said...

@ senyumSOYA
waaa..mmg pandai! minum susu apa dulu?
hahaha

risa said...

kak es..best lah tips neh!!!! thanks ya...tapi kan kan kan kan
saye dah lama bona tak gunakan bawang kecik tu!! hehehe
saye guna bawang besau jer..malas kan kan kan ish ish ish

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

bawang merah mmg sedap,nak2 klu nak msk asam pedas wajib ada bwg merah..hik3,saya selalu kupas bwg sambil air paip pengalir,mmg plg tak thn air matamengalir2 klu tak wat camtu..

Подтверждаю said...

as salam..
adeh. hehe.asay selalu tutup hidung macam gaya perompak tutup mulut

>_<

tips terbaru kat atas ni tak pernah cuba..harap berkesan..
thanks kak =)


entri terbaru :

Hukum Menconteng.kamu hado??

gedek! said...

uncle tengok dari jaoh je...

isteri potong...

haha!

shahjiehan said...

oh...mcm tu rupanya...


pasni xde la nges msa ptg bwang tuh

DrSinga said...

blend dengan kulit kulitnya...??
:)

Anonymous said...

Ya, mungkin karena itu