Pages

Sunday, June 19, 2011

SUJUD LAH.....



Pernah tengok ayam patuk dedak?
Cepat kan? Haaa!! Kak Es pernah nampak orang solat macam tu. Hanya 2 minit dia dah siap solat 4 rakaat. Kalaulah kita tahu rahsia disebalik solat kita ... mesti kita buat dengan baik. Kak Es bukanlah baik tapi cuba memperbaiki diri bila dapat ilmu tu. So nak sangat berkongsi maklumat ni dengan kamu semua.

Rahsia sujud !!!

Kenapa kita di suruh sujud ?

Sujud ketika solat adalah waktu yang paling hampir antara kita dengan Allah S.W.T    


1) Sujud fizikal sepertimana ketika bersolat.
2) Sujud spiritual berbentuk ketaatan kepada perintah Allah dan menjauhi larangannya. 
 
Dari segi ilmu perubatan,kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migraine, menyegarkan otak  serta menajamkan akal fikiran seterusnya menguatkan mentaliti kita.

Lagi hikmah tentang sujud :

1. Melegakan sistem pernafasan (rilieved congestion for breathing) 

2.Mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya.
3. Bernafas ketika sujud akan :
a) Membetulkan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya .
b) Membetulkan pundi peranakkan yang jatuh (prolapsed uterus/fallenb and womb)
c) Melegakan sakit hernia.
d) Mengurangkan sakit senggugut ketika haid.
e) Melegakan bahagian paru-paru dari ketegangan (high parts of the lungs)


ada lagi..nanti kita sambung ok :)

sumber dari:  SINI

10 comments:

risa said...

suka sangat neh..kite ni memang payah nak sujud lelama kan
semua nye nak cepat...alahaiii

NURUL AINI NORAZMAN said...

setiap apa yang dilakukan ketika solat ada hikmah nye,.nice info,.=))

JIJI YU said...

eheh...tu baru sujud je...rukuk i'tidal tak kire lagi tu

mas saari said...

Mas pun pernah tengok org solat express ni...huhuhuhu

sarah-najwan said...

solat cam catuk ayam tu..solat yg cepat2..huhu

tengs krn info ni..byk Allah bg hikmah kpd manusiakan..kita yg xsedarnya..

FasiHaH SupiaN said...

Terima kasih kak es :)

akoo said...

subhanAllah =)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

hihi...byk kelebihan yg org tak tau kan kak?tp kan sejak perut adik memboyot sgt2 ni..mmg sukar adik nak sujud lama2...sedih gak

Подтверждаю said...

as salam..
thanks kak. mana yang tak tahu, dah tahu..
alhamdulillah.. =)

fRaMe+LenSeS said...

bagi yang membaca kejadian itu sebagai hikmah,pabila dia tau kisah macam kak kongsi ni silap2 dia leh nangis, sebab terlalu hbat nya sayang ALLAH pada kita.. T.T