Pages

Friday, June 10, 2011

KAUT LAGI ...

Assalamua'laikum ...

Jumaat yang penuh barokah .... Alhamdulillah !
Simple thing ikut sunnah pagi ni. Cuba check jari tangan , kaki semua Ok tak ? Cagu ada ? hahaha

Kalau ada cagu pakai inai ... tak pun tempek nasi.
Kuku jangan la pulak panjang sampai macam ni ........

baru teringat nak potong... haiiippp !!

Potong kuku pun dapat pahala.

Hadis dari 'Aisyah Radhiallahu 'anha yang maksudnya:

"Sepuluh perkara dikira sebagai fitrah (sunnah):
memotong misai, memelihara janggut, bersugi, memasukkan air ke hidung, memotong
kuku, membasuh sendi-sendi, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu ari-ari,
bersuci dengan air (beristinja), berkata Zakaria: "berkata Mus'ab:
"Aku lupa yang kesepuluh kecuali berkumur."


(Hadis riwayat Muslim) 

Adapun menurut Imam asy-Syafi'e dan ulama-ulama asy-Syafi'eyah, sunat
memotong kuku itu sebelum mengerjakan sembahyang Juma'at, sebagaimana
disunatkan mandi, bersugi, berharuman, berpakaian kemas sebelum pergi ke masjid
untuk mengerjakan sembahyang Juma'at.

Hebatkan kalau kita tahu semuanya yang TERBAIK dalam agama Islam. Bukanlah setakat nakkan pahala, malah segalanya terkandung kebaikan untuk kita ... macam kat sini >>>

Rasulullah S.A.W Bersabda, Yang Bermaksud Barang
Siapa Yang Mengerat Kukunya Pada ;



Hari Sabtu

Nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit.

Hari Ahad

Nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan.

Hari Isnin

Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat.

Hari Selasa

Nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit.

Hari Rabu

Nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan.

Hari Khamis

Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari
penyakit.

Hari Jumaat

Nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya
dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala.

Sumber : SINI

ok dah ! Boleh terus beramal lepas ni ye...

~ moga kita sentiasa di bawah rahmat Allah ... ameen

18 comments:

aizamia3 said...

sunnah yang patut kita ikut..

Afikah Aziz said...

yerk,nk muntah tgk kuku org dlm gmbr tu,tapi kn kak es,ika ade dgr ada hari2 yg diharamkan utk memotong kuku..cmne plak tu erk...

Nazzue said...

Dah tgk kuku dah...Alhamdulillah tiada cagu..:)
p/s: dulu hobi suka sgt gigit kuku

Lepak sambil bersantai di NazZue.com
Entri terkini: Follower Ramai Tapi Trafik Menurun

JIJI YU said...

senang je nakkan pahala...

Golden Rose said...

aduhai...mcm mn la pompuan ni nak jalani kehidupan harian dgn kuku panjang tu....tak ke menyusahkan...eee geli...ntah brp juta kuman dok berkumpul kat kuku dia...sha mmg tak suka langsung kuku panjang ni...tiap2 minggu wajib potong...bila kuku panjang susah nak amik wuduk specially bila nak bersihkan hidung & telinga....nak masak & makan pun rasa was2 je...malah sha juga takkan makan makanan yg dibuat oleh seseorang yg berkuku panjang...

Подтверждаю said...

as salam..

▂ ▃ ▅ ▆ 100%
─▀██▀───▀██▀─▀██──██─▀██▀▀ ▀─
──██─────██───██▄█▀───██▄█───
──██─────██───██▀█▄───██▀█───
─▄██▄▄█─▄██▄─▄██──██─▄██▄▄ ▄

alhamdulillah..huhu~
terima kasih memperingtakan saya..
kuku memang panjang sikit. yang putih2 kat hujung tu..

sunnah~

terima kasih berkongsi pendapat,cerita dan teguran~

Entri Terbaru Pakcik :

WIDGET TRAFIK PERCUMA..

mas saari said...

eeeuuuwwww...gilelah tgk kuku dia!

suka potong kuku hari jumaat..

Nur Hawa Mohd Zin said...

tak suka kuku panjang sebab

1. sakit
2. tak selesa
3. rasa kotor
4. tak cantik pun

Mat Gebu said...

kak es...mintak izin share yang ni yeaa kat blog lagi satu saya..terima kasih..

bersama kak Es said...

@ Mat Gebu

alahaiiii.. silakan Che Mat. Kak Es sokmo ambik entry mat buat bookmark tapiiiii tak kabo...mahappp la yee

Sama2 kita sebarkan yang baik :)

bersama kak Es said...

@ aizamia3
tak rugi kannn

bersama kak Es said...

@ Afikah Aziz

tak leh bayangkan ..

hehe cam ne la basuh berak ek

bersama kak Es said...

@ Nazzue

anak Kak Es pun suka gigit kuku. tapi Kak Es baca kat artikel mana ek...lupe lak, katanya gigit kuku senang dapat penyakit kusta. Sekarang anak Kak Es dah tak buat lg dah

bersama kak Es said...

@ JIJI YU
kan Ji..hampir semua benda kita boleh kaut

bersama kak Es said...

@ Golden Rose
pastu rasa snagat tak selesa kannn kalau pjg..

bersama kak Es said...

@ Подтверждаю

mengingatkan diri Kak Es jugak :)

bersama kak Es said...

@ mas saari
terbayang tak cam ne dia uruskan diri dia..
cam serba tak kena je kan mas

bersama kak Es said...

@ Nur Hawa Mohd Zin

eh Awe..samalah kite :)