Pages

Tuesday, June 21, 2011

COUNTERCLOCKWISE ... itu fitrah !

lakukan sesuatu dan mulakan dengan bahagian kanan ke kiri atau 1st.kanan 2nd.kiri.

Mana satu counterclockwise ( lawan arah jam )


Best ni nak share .
Kak Es pun baru tahu ... tentang lawan arah jam.
Yang kita sedia tahu tentang tawaf kan .. dilakukan melawan arah jam.

Sebenarnya fitrah kita lawan arah jam.
Kalau masak .. menurut chef terkemuka ni, semasa basuh beras la contohnya kita bersihkan beras tu melawan arah jam , mengacau masakan pun lawan arah jam akan memberi lebih rasa dan cepat sebati.

Sebagaimana pergerakan molekul dan zarah-zarah juga bergerak melawan arah jam. Juga paling besar sekali pergerakan bumi mengelilingi matahari pun lawan arah jam. Begitu juga pergerakan planet2 lain diatas orbit.

Lebih menarik perhatikan juga acara balapan 200m ke , 400m ke turut dibuat melawan arah jam. Jika ahli sukan berlari mengikut arah jam dengan jarak sama , catatan masa yang diambil tidak sebaik ketika berlari lawan arah jam.

Putaran 99% dari tornado pun lawan arah putaran jam !!

Di dalam tubuh, sitoplasma mengelilingi nukleus suatu sel berlawanan dengan arah jarum jam.
Manakala molekul-molekul protein terbentuk berlawanan dengan arah jam. 
Bertambah kagum apabila darah memulai gerakannya berlawanan dengan arah jarum jam. Pergerakan darah dari jantung yang terletak di kiri yang akan menggerakkan aliran darah ke kanan dan balik semula ke kiri.

 Di dalam kandungan para ibu, telur mengelilingi diri sendiri berlawanan dengan arah jarum jam.


Juga sperma ketika mencapai indung telur mengelilingi diri sendiri berlawanan dengan arah jarum jam. 


Pergerakan berlawanan arah jam ini dikatakan akan menghasilkan TENAGA 


Lakukan sesuatu dan mulakan dengan bahagian kanan ke kiri atau 1st.kanan 2nd.kiri.

20 comments:

JIJI YU said...

setiap yg berlaku ade hikmahnya..hari tu ade pakcik cakap kalo kaco air ikut lawan jam..air jadi lagi sodap

Andrik McVean said...

hi there, i have just followed your blog..i hope you can follow me back..u have a nice blog here..
i will be waiting for you on my blog...see u there..cheers

bersama kak Es said...

@ JIJI YU
akak pernah terbaca satu blog tu.. anak dia minum Radix pastu kacau lawan arah jam tiba2 buih2 terbentuk kalimah Allah. Subhanallah!

ada bukti gambar lagi

fRaMe+LenSeS said...

nice info kak. terbaek la kak. Nadh suka. weee. :)

qucachahir said...

kak es..arah jam yang belah kanan kan?..

Rai said...

menariknya info ni kak es..

gedek! said...

terpukau woi!

YAYA AZURA said...

kak es..bagus info nie..yaya pun baru tahu

Sunah Sakura said...

oooo... baru tau la kakak! terima kasih untuk info ni! hehehe..

Green Apple said...

menarik...

Munna said...

hi akak...sy bru je baca blog kak es ni..dah terus terpaut..camane? hahaha...nway entry yg menarik..sblm ni byk baca org tulis psl kidal je..bru kali ni baca info psl arh lwn jam..

sbnrnya terlalu byk 'rahsia alam' yg masih kita tak tahu...

thats y kita disuruh mulakan ape2 dengan kanan kan...erm..sy ni kidal..bertatih2 nak guna tgn kanan...^^

FasiHaH SupiaN said...

pengetahuan yang baru saya tahu, thanks kak es!!!

diana said...

adoi..
pening!!
heheh

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

ye lah sis...adik pun br 5 thn ni tau.sbb tu klu buat kek pun kena lawan jam putar kan kak?

helmiyani said...

bagusnya info ni.. mmg tak perasan pasal sumer ni.. thanks fore sharing ^^

niena shopping2u said...

bagus entri ni kak es.. mak selalu ckp cmtu, cuci beras lwn arah jam..

lgi satu, pernah dlu.. seingat saya ..ada jam yg berlawanan ngan putaran yg sebenar ,masa skolah menengah,.prof tu kta bla tgk jam tu,sedikit sebanyak dpt menghilangkan stress kte.. tpi smpai skang tak jumpa lgi =.='

Anda akan di hack.. sila tgk sini
http://www.my-shopping2u.com/2011/06/tanda-password-yang-lemah.html

^baju kurung^ said...

waa...interesting :)

sarah-najwan said...

berputar2 gmbar tu..pinar mato tgk..ehhe

tapi betul gak..kalu lawan arah jam..makna dr kanan ke kiri..dahulukan yg kanan kan lebih baik...dlm islam pun pentingkn sbleah kanan..seme elok mula belah kanan...semelah..ehheh

bersama kak Es said...

@ qucachahir
kalau IKUT arah jam bermula kiri ke kanan.

kalau lawan jam BERMULA kanan ke kiri

DrSinga said...

tak boleh baca entrii!!
gua sudah pusingggg pala!!