Pages

Monday, June 20, 2011

Kentalkan jiwa dengan KESUSAHAN

Ayam tu besar . 2 ketul kongsi ye adik beradik ...

Ala ... umi ni. Kan ada lagi tu yang tak digoreng . Umi tolongla gorengkan ...

Kongsi dulu. Berkongsi tu berkat !!Kalau tak cukup malam nanti umi goreng lagi.

Along, panggil adik-adik dan settlekan kain baju dalam mesin tu.
Angah ! meh sini. 'Hang' baju ni kat hanger. Buat dengan kakak. Dah siap nanti along sangkut kat ampaian. Petang nanti kita kutip sama-sama.

Umi , baju angah ni dah kecik la.
Ok ... cari baju along yang masih elok tu pakai. Pakai dulu mana yang boleh .

Susah ?? Biarlah mereka merasakan erti susah agar mereka tahu rasa nikmat bila dah senang.
Pernah tahu kisah Lim Goh Tong pemilik Genting Highland yang satu ketika dulu pernah jadi tukang rumah.
Pernah baca tak kisah Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary menanam sayur membantu ibunya untuk meneruskan kehidupan ?

Tatapi pula sejarah nabi..
Baginda dibesarkan tanpa ayah. Belum lagi mengerti, ibunya pula diambil Allah. Hidup baginda berniaga dan mengembala. Kenapa Allah biarkan baginda susah sedangkan dialah kekasih Allah ?

Ramai yang berjaya dari pelbagai bidang berasal dari orang yang susah. Sama ada mereka susah dari kebendaan atau pasarana kehidupan.Tak terkecuali juga golongan kaya yang sengaja menyusahkan dirinya dan akhirnya menjadi orang yang berjaya... Salahuddin Al-Ayubi , Salman Al-Farisi.


Kesusahan mengajar kita erti ketabahan
Kesusahan juga memberi erti kekuatan.


Lengah-lengahkan permintaan anak-anak untuk memiliki PS2 ke PS3 ke..
Henset juga bukan lah satu keperluan ... nak-nak pula yang canggih . Kita elakkan dari memenuhi segala permintaan on the spot.
Mereka yang tidak tidak kenal erti susah akan lemah jiwanya.


Bukan senang untuk senang. Bersusah-susah dahulu untuk senang. Ramai yang biasa senang, akan mudah rasa susah bila di timpa sesuatu yang tidak menyenangkan, kemudian:-
1. Susahkan otak dengan banyak membaca, berfikir dan berbincang
2. Susahkan jantung dan otot –otot dengan kerap mengaktifkannya dengan bersenam
3. Susahkan diri dengan hadiri keramaian dan ke masjid/surau
4. Ramai yang biasa menyusahkan otak untuk berjaya dalam pelajaran
5. Susahkan poket dengan menghulur wang kepada yang memerluakn
6. Susahkan hati dan emosi dengan melihat kesusahan orang lain. 



Sumber : Dr. Yusof Abbas



15 comments:

Rai said...

betul tu kak es..anak2 ni dari kecik kena ajar berkongsi..ajar pasal kesusahan sikit.biar diorg mula tolong kita buat kerja rumah. anak saya kalau dia tumpahkan air saya suruh dia ambil kain lap sendiri..memang tak sempurna..tapi itukan proses belajar..

Nur Hawa Mohd Zin said...

awe nanti dah ada anak2 awe tak nak ajar anak2 hidup senang...tak nak manjakan dengan kemewahan macam kecik2 dah ada hp..mmg keadaan sekarang semua nya ada hp dan latop..tapi biar berpada...kerana teknologi bnayak budaya dan nilai murni jatuh

biar susah2 dahulu senang2 kemudian..walaupun kesenagan tu entah bila akan datang

ct N honey said...

susah2 dulu didunia,senang2 disana nanti

Video kejadian puting beliung di Mersing-17 Jun 2011
Video Promo drama Blockbuster terbaru-Tahajut Cinta

sarah-najwan said...

saya pom gtu pada anak2 sb kita dulu susahkan..sb tu jiwa kita kental..

budak2 skrg..jiwa meleleh..xhargai brg2..mcm anak2 saya..kita dulu kemain jaga brg sb susah nk dpt..

niena shopping2u said...

suka entri ni kak es.. mengingatkan zaman sy kecik dlu,kami susah sgt, klo xde lauk mak goreng nasik ,klo ada lauk mak kasi kmi mkn dlu kongsi2 tpi mak mkn nasik berlaukkan garam je.. Ya Allah sedih masa tu,bca kisah ni wat sy menitis air mata, rindu nye kt mak.. tpi Alhamdulillah, mak dh senang skrg :')

niena shopping2u said...

bla diajar bersyukur dgn apa yg ada, insyaAllah ank2 tu xkn lupa jsa ibu bpanya.

Isteri Encek Bard said...

Insya Allah esok klu ada anak nak mendidik mereka menegnal erti susah dalm hidup supaya meraka tak lupa diri mereka dan asal-usul mereka.. Mudah-mudahan

risa said...

tenkiu kak es..sangat2 terkesan dihati...saye memang besarkan anak2 dalam kesederhanaan..
rumah kami masih tak berekon walaupon kami mampu kami tak menyediakan segala2 nya..kalau ps2 anak no 2 tu sanggup kompol duit sendiri untuk dapatkan..anak2 perempuan plak masih saye bekalkan rm2 untuk ke sekolah menengah..kesian kan..tapi saye terpaksa..sebab saye pon tak dimanjakan dengan kebendaan..
cuma saye suke bawa mereka berjalan2 untuk hilangkan tension mereka itu je...gud entri kak!!

iyan shazlind said...

betul tu kak es..time anak2 kecik jgn dimewahkan secara melampau...takut nanti bila anak2 dah besar ada yg cepat lupa diri...

Подтверждаю said...

as salam..
thanks kak =)

melebih-lebihkan sesuatu yang buakn dijalan-Nya, memndatangkan keburukan dalam hidup..

beringat..beringat..
ameen..

=)

Подтверждаю said...

lupa nak promo


Entri Terbaru :

Tapai di Fatwakan Haram? argh!! Hilang Satu Nikmat!!

sab solhi said...

btol kak es!! tp kan... sab xde anak lagi...
hahahha..... yg penting Allah sentiasa bersama kita... =)

anismelon said...

btl la nie..kite xkan hargai hidup senang kalau kite xrasa kesusahan..nanti anis ade anak anis xnak mewah kn dye snagt..bersederhana sudah..

FasiHaH SupiaN said...

betul tu kak es...jgn manjakan anak2 dgn material....belajar mereka erti kesusahan....tiada usaha, tiadalah padi untuk dituai...

fRaMe+LenSeS said...

suka quote "ramai yang biasa senang akan mudah rasa susah bila ditimpa sesuatu yang tidak menyenangkan.." terbaek ni kak. n memang betoi.. :)