Pages

Thursday, May 26, 2011

Tahniah..ANDA telah melambatkan kenaikan minyak





Kita akan bersimpati dengan seorang ayah yang memberitahu 
bahawa susu yang diminum oleh anak kecilnya terpaksa 
dikurangkan disebabkan pendapatannya sudah tidak dapat menampung..
rasa kesian kita padanya dan anaknya..
namun simpati itu akan hilang jika dapat tahu bahawa si ayah ini sering membelanjakan wang bukan pada tempatnya; 
berfoya-foya, 
membazir, 
kuat merokok dan selalu belanja rakan-rakan kedai kopinya..
simpati kita pada si ayah bertukar marah, benci dan kecewa..
dan kasihan kita kepada si anak meningkat kerana dia dizalimi..
demikian sesebuah kerajaan dan subsidi..
jika kerajaan

  • berhemat,
  • tidak membazir wang negara, 
  • belanja dengan kadar patut, 
  • pada tempat yang patut, 



kita tidak kecewa dan marah jika subsidi dipotong..
tetapi jika kerajaan itu seperti si ayah tadi, kita kecewa 
dan marah..
kita simpati pada rakyat bawahan dan akan bangkit membela mereka..
tahniah kepada rakyat yang dapat menghalang 'sementara' kenaikan harga petrol..




-Dr MAZA

11 comments:

shopping2u said...

:) alhamdulillah.. kerajaan masih dgr suara rakyat wat masa nie

JIJI YU said...

sy syg sgt2 kerajaan skang ni

Melur Jelita said...

Jangan naik sampai bila2..tensen arrr

Amie said...

syukurlah... kita masih dpt nikmat hidup selain suasana aman damai... salam kenal dr kak amie, dah follow ye...

nina bobok said...

betul2 sayang ke kerajaan sekarang ni?
rasanya da mcm perangai 'ayah' dalam entri tu je..
cuma ayah cakap" k anak anak sekalian, ayah faham beban anak anak kita postpone dulu kenaikan harga minyak''


one word from me- hahahaaaa

nina bobok
i dare myself to become extraordinary nina bobok

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

huhu..tak mampu adik nak kata apa2

bersama kak Es said...

Terima kasih atas komen kalian semua...

kak Es pun nak kata ... lu pikir sendiri la ~

Sunah Mohammad said...

sedang berpikir sendiri...

iEtaFAkyR@ said...

katanya.... pehtu kecoh bgtau kebaikan naik letih tinger dgr perihal subsidi22222 nih. cer paksa sume majikan naikkan gaji utk rakyat, sedap gk dengar! haiihh, ckp hal duit ni smpai bila pun tk selesai. mencik!

Kakzakie said...

Sementar tak naik demi meraih simpati PRU yg kian hampir. Kalau tidak alamat merudumlah jumlah undi....

azian said...

kak...
huhuhu...nnt naik lg laa tuh...