Pages

Monday, May 16, 2011

SOYA tak ELOK ?



Tiba-tiba baca entry ni terus teringat kat budak suka soya ni...

Budak ni tak pe.Senyum SOYA

tapi 

budak suka minum soya nesloo

cuba baca ..>>>>>>>


ANTARA KEBURUKAN SOYA
(yang tak suka baca perkataan medik jangan baca)


1. Tinggi kandungan asid phytic yang menghalang penyerapan zat dan mineral di dalam usus. Akibatnya, zat-zat dalam makanan kita makan sehari-hari tak memberi manfaat kerana tak diserap tubuh.

2. Mengandungi hemaglutinin. Akibatnya, sel darah bercantum sesama sendiri,. Hoh.

3. Mengandungi goitrogen. Akibatnya, fungsi tiroid menjadi lemah.

4. Kebanyakan soya adalah genetically modified, tujuannya adalah untuk memperbaiki kualiti dari segi saiz dan macam-macam lah. Tapi malangnya tinggi kandungan racun perosak, dan khasiatnya semulajadinya = ???

5. Tinggi kandungan natural toxin iaitu antizat yang menghalang tugas enzim mencerna makanan dalam tubuh. Dan toksin ini tak dapat dimusnahkan melalui proses memasak. Akibatnya:

* kembung perut,
* kekurangan asid amino,
* kerosakan pankreas.


Dan akhir sekali, disebabkan unsur antizat yang ada dalam soya. Sesetengah pengeluar hasil soya dorang basuh soya tu dengan asid dalam tangki aluminium nak pastikan antizat tu hilang. Malangnya,

6. Wujud unsur heavy metal toxic dalam tubuh badan, dan ia menyebabkan NYANYUK, tahu??

Untuk pengetahuan,
para kafir agen dajjal ni gak mengwar-warkan kebaikan minum soya
(sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar),
namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki
dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan.
selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara,
kanser ovari,
kanser prostat,
serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wanita. pastu soya ada phytic acd yang membuatkan penyerapan kalsium,
magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.


Sebenarnya sememangnya benar bahawa susu soya ini baik untuk kesihatan. Tetapi diantara kebaikan yang ada di dalam soya mungkin lebih banyak keburukannya. Maka sahabat2 boleh berfikir sendiri apakah masih kita ingin kita minum air soya atau tidak....


Kak Es dapat dari SINI

12 comments:

Sunah Mohammad said...

yang penting kita sederhanakan... :)

JIJI YU said...

hurm2 kak..rase cam gerun pulak bace n3 ni.ehehe..sebab tiap2 hari memang saya minum 2 liter gak air soya..dah setahun dah dok amal cenggitu..

mungelily said...

pernah baca artikel ni kak..huhuhu
Walllahhua'lam...
smg kte semua diberi petunjuk..Amin...

bersama kak Es said...

@ Sunah Mohammad
bijak bijak...

sunah minum susu kambing ek?

bersama kak Es said...

@ JIJI YU
tu lah pasal...lepas baca teringat lak ko balik terus gi esbok minum soya yang keledai tu kannnn..

isshhh..pasni kurangkan lah . Risau la pulak kurang umat berQ huhuhu

bersama kak Es said...

@ mungelily
boleh minum tapi sederhana la..kan?

lebih selamat

Mutiara Bernilai said...

ouh. soya bahaya eh.
memang agenda 'mereka' kan kak.

xpe, minum air suam aje byak2. bagus utk kesihatan. ahah

senyumSOYA said...

adei~

sokong kak sunah.. minum dengan sederhana...

yang bahayanya adalah soya yang GMO..
genetic alteration..
skng ni macam2 manusia cuba ubah..

Melur Jelita said...

Minum air kosong je lebih baik

ct N honey said...

kita mmg selalu digula2 kan oleh agen dajjal ni..tak sangka byk keburukan dari kebaikannya air soya ni rupanya

Cerita untuk renungan bersama - pengkid ragut 10 dara (part 1)

FasiHaH SupiaN said...

itulah, setiap sesuatu tu mesti ada buruk baiknya kan kak ES..tp terima kasih untuk info ni, banyak pula keburukannya =.=''

qucachahir said...

kite ada bace hari tue kat blog sapa dah lupe.. ;)
hekhek..
hurm..nie peminat fanatik soya ney..dari kecik.. (^^)
malang nye kene kurangkan minum soya lah lepas nie.. =(