Pages

Thursday, July 7, 2011

Tegurlah dengan HIKMAH

Gambar ihsan GOOGLE


TOng sampah kat depan rumah tu dah 3 kali tukar sebab pecah dihentak pekerja bandaran yang kutip sampah. Sakit hati !!

Pagi tadi dengan muka yang nak marah tak marah.... kak Es tunggu kat depan tu sebab tahu hari ni turn taman kak Es diorang datang pungut sampah. Sambil mencantas2 pucuk2 pokok buluh depan rumah tu yang mencacatkan pemandangan...

Tiba2 nampak lah lori sampah yang berada di hadapan... sampai sahaja pekerja tu di depan rumah kak Es ... Assalamu'alaikum dik ...
Wa'alaikumussalam kak ...

Terima kasih ye tolong angkat sampah ni. tapi akak minta jangan dihentak/campak tong tu lepas adik buang kat dalam lori, sampahnya. Dah beberapa kali pecah dan penutup sampah pun hilang. Kalau dah pecah susah nanti adik nak angkat tong tu ... bertabur sampah..

Errkk.. tp kak , bukan saya yang buat macam tu. Mungkin turn orang lain kot.

Ok , akak cuma pesan kan saja. Untuk memudahkan kerja korang juga.
Ok kak nanti saya bagitau pada leader . Minta dia pesankan kepada yang lain2... Terima kasih kak bagitau baik2 macam ni. Selalu kami ni kena maki hamun je...

Selagi mana kerja tu mendatangkan rezeki yang halal , kerja lah. Tapi buat kerja kena jaga etika juga.

Dengan sopan dia meletakkan tong sampah kak Es tu..
Kalau macam ni ... setahun pun tak pecah tong akak ni dik hehe.... TERIMA KASIH YE...

Tersenyum .. dan berlalu.

P/S : Jangan dipandang rendah pada pekerjaan. Jika tiada mereka .... bayangkan keadaan rumah kita macam mana ... tegurlah dengan penuh kasih dan sayang :D

24 comments:

fRaMe+LenSeS said...

nadh setuju dengan akak. Nadh pernah wat entry pasai mereka jugak.. maceh jugak kat kak es sebab tego depa baik2..:)

NasZ said...

betul tu..kesian dorang asyik kena maki je..

jemput join segmen simple saya..

SEGMEN SIMPLE : JOM KOMEN ENTRY SAYA ...

FasiHaH SupiaN said...

betul tu kak es...marah pun, kalau nak tegur kena bilhikmah...

Munna said...

terima kasih akak ingatkan pasal ni....betul...mereka pun ada hati dan perasaan kan?

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

kalau mereka takda siapa nak kutip sampah kita?tapi!!!!

tong sampahku pecah , tudung retak seribu..sumbing sana sini.saper nak 'seponser ' baru???

hajar said...

saya respek ngn cara kak es...

Aku Ibu Muda said...

kalau tak de yg sanggup bekerja mengangkut sampah, tak tau la apa jadi ngan bumi kita kan

tq utk mereka.

Norhisham Nordin said...

org lain pun punya perasaan... huhu... mmg baik cara kak es menegur tu...

Segmen Simple : Jom Komen Entry Saya

Zuwairi Aiman said...

Bagus tajuk entry dan posnye.. tegur ngn berhikmah.. bnyk pekdah boleh diperolehi

sarah-najwan said...

saya pom hangin gak bab sampah ni..
pesen kat tmpat saya..kalu xmsuk plastik itam..xdiangkut..

kalu da kotak atau brg2 plastik yg besar..camne nk isi dlm plastik..gamaknya kene tggu baru dorang amik..dan mmg hubby saya tggu..xpyh bgtau..dorang tau pulak ambil sampah tu..hishh..

kita bukan nk hina kerja mereka tapi buatlah keje betul kan..seme keje sama shj asalkan halal..

Rai said...

sejuk ati orang tu nak ikut nasihat kita..pernah dengar saying omputeh kata..

it is not what you said, but how you said it

walau pun benda huduh kalau tegur elok2 penerimaannya pun baik..

Подтверждаю said...

as salam..
yup. tegur dengan berhemah.
tak kemananya pahala jika bukan kita yang lakukan sendiri

=)

DeLLa said...

hi kak es...eh tak jumpa shoutbox (ke mmg takde)...thanks for dropping by to my blog ye...kak es punya besday hari ni juga ke?

siti kektus said...

dorang pon ada perasaan jugak, kan kan?

kalau ditegur secara kasar, belum tentu dia nak dengar. ;)

JIJI YU said...

haha..kalo takder deorang ni sape nak angkot sampah

Sunah Sakura said...

sweetnyeeee kak Es saya~~~~~~~

NadiRah said...

baik kak..
saya buang smpah pon pelan jer..
btol2 smpah cecah bwh tong bru lpaskn smpah kat tgn..
hik3

klau org tgur elok2, kite pon jd segan cam org tu... ^^

norinaomar said...

sebenarnya kalau nak menegur orang pun kena ada caranya kan kak?kalau tegur kasar so kita tak payah nak marah orang tu kalau kita kena sembur balik.good job kak!

http://noipunyablog.blogspot.com/2011/07/tips-menabung-3-akaun-keluarga-aka.html

Nini Hartini said...

alollo...baiknyaaa kak es. tp kan, tini pun x sampai hati nk tutup hidung kalau lori sampah lalu. rasa mcm mengejek diorg yg kerja tu. tahannnnnnn nafas sampai dorg ilang. huhu...

Heart In A Cage
.

Citarasa Rinduan said...

yes..........
suka dengan teguran kak Es..
ayu nak try utk pekerja yang angkat sampah kat area rumah ayu

hehehe..

thanks sayang kak

Melur Jelita said...

Kak Es jelita memang pandai mengayat...hahaha

aien said...

bangga ngn kak es! =)

dzafira said...

Bagusnya Kak es tegur dorang baik2.. Kalau sy mesti dah hilang sbar..

Nur Hawa Mohd Zin said...

kalu perumahan lama..tong sampah kat belakang..dulu memang selalu gak kena..tapi abah ikat penutup sekali dengan tong..dan sebab abah awe ni rajin betul bagi macam2 kat mereka ni jadi mereka buat baik la kot...sebab kalu ada barang / makanan kenduri lebih mmg abah akan bagi..sampai dah kenal dah