Pages

Friday, July 8, 2011

Tak percaya ?? Percayalahhh...

ada jugak yang bertanya ... betul ke kak Es buat sendiri. Entry yang mereka sukar percaya di SINI

mak aaiiii... see my foot okeh.
Korang ingat lekeh sangat ek kak Es korang nih .. nak bukti seyyyy..

Orait ! wa no hal ..
nak buat cheese cake tu kena blend putih telur tu sampai meringue ...

meh sini bukti ... mula2 putar telur tu akan berbuih ... gini


nampak buih2 itu ... begitu halus mulus..
Sila abaikan bekas yang berwarna kuning itu. Hanya bekas ;)
tak lama ... dalam 2 minit pastu ...

buih tu semakin kental dan jadi gini  >>>>


nampak !! very smooth kannn.. 
yang ni la kita panggil meringue..
kalau korang terbalikkan pun dah tak tumpah dahhhh..
masa putar putih telur tu masukkan sekali gula
kak es pakai sugar caster .. cepat !

Pastu masukkan dengan sebatian yang dipanaskan ( cheese + susu + butter ) kemudian dah sejuk campur dengan kuning telur yg dah dipukul sebentar. Dah tu masukkan tepung sedikit demi sedikit. Kaup balik je. Tak perlu putar dengan mixer

Guna whisk ... Whisk ?? alaaaaa yang tok tok kita buat baulu dulu tuuuu..

Haaaa !! pandai pun yang macam ni ...


Dah ? pastu kaup balik semua bahan sampai sebati dengan penuh lemah gemalai tauuu.

Dah siap ... lengserkan loyang dengan butter dan taburkan sedikit tepung. Tuang kan ajeee.
Guna suhu 160 darjah C masa 45 minit... 


Guna kaedah marine bath tau. letak air panas dalam loyang yang satu lagi tu. baru letak loyang yang terisi adunan kek tu.
Dah siap jangan terus keluarkan. Biarkan dia istirehat kat dalam sampai sejuk sendiri. Baru la cantik bila nak keluarkan...


Tadaaaa !!! TERBUKTI  kaaaannn...


15 comments:

KuNanGKuNanG said...

fullamak kak..menjadi btl..anta la sini cikit nk rase..he3

JIJI YU said...

eheh..caya dah caya..

Sally said...

cayalah!!

gedek! said...

berminat untok makan lepas dengat penerangan ni....

siti kektus said...

macam senang je kak nak buat.

Iffah Afeefah said...

bestnye

mls betul nk buat

Acik Erna said...

memang terbukti..acik sendiri belum prnah cuba buat cheese cake ni..tahniah berjaya..cantik je keknya

Sunah Sakura said...

huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! saya nak buat gak niiiiiiiiiiiiiiiii!!!

Nur Hawa Mohd Zin said...

suka makan cheese kak bila seju..sedap :)

Kakzakie said...

Waaaahhhhh.... memang sah tidak boleh dipertikai. Kakak macam nak ngap tengok yg dah kena potong tu:)

husin said...

http://fahmi-nik.blogspot.com/... pls

Munna said...

alahai terliur la kak es... =)

aizamia3 said...

ai pandai makan je.. ;)

Afikah Aziz said...

wah sedapnye...teringin nak buat gak huhu,len2 resepi xde ke kak..hehe

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

nak sepotong kak