Pages

Thursday, April 21, 2011

TAK BOLEH ???

Assalamu'alaikum semua...

Kak Es nak tanya? 1 hari berapa ayat negatif yang kita keluarkan. Jangan itu.. jangan ini..tak boleh macam gini...tak boleh macam gitu.... ape lagi ek ayat2 negatif yang sering terkeluar dari mulut samada sedar ataupun tidak.

Kadang-kadang kalau kita berdoa pun, kita guna juga ayat negatif . Perasan tak ? Ya Allah ya tuhanku, janganlah Engkau biarkan dalam kemiskinan...
apa kata kalau kita twist ayat tu jadi positif.. Ya Allah , jadikan aku ini hambaMu yang kaya dan bertaqwa.

Ayat negatif ini sebenarnya ada kesan kepada minda kita. Ada minda yang tak absorb perkataan negatif contohnya ... jangan main-main semasa belajar ~ yg dicernakan 'main-main semasa belajar'
sebab tu kita kena cakap ' masa belajar , tumpukan perhatian 200% apa yang cikgu ajar'

Kak Es sekadar nak kongsi sebab dah banyak kali Dr. Azhar tekankan perkara ni. Kak Es dengar dari siaran       IKIM

6 comments:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

nice info kak es...tq

Nini Hartini said...

bernas!

thanks kak es. betul jugak kan? akan cuba dipraktikkan. InshaAllah.

Mmg tak terkira ayat negatif yg tini keluarkan setiap hari

bersama kak Es said...

@LM
sharing is caring my dear

bersama kak Es said...

@Nini Hartini
Kak Es pun tgh berjuang tak mo sebut negatif ni..hihihi

bersama kak Es said...
This comment has been removed by the author.
mungelily said...

tetiber terpk...
btw thanks k.es!!
smg Allah memberkati akak :)